Grundkursus i neuropædagogik og inkluderende læringsmiljøer
Bredden af behov, som skolens professionelle skal favne, bliver større og større. På mange skoler efterlyses specialpædagogisk viden, som kan bringes i spil i den almindelige undervisning på den helt almindelige skole.
Med et grundkursus om neuropædagogik får du viden om, hvordan man kan bruge viden om hjerne og kognition i forbindelse med inklusionsarbejdet i skolen.
Du vil blive præsenteret for konkrete redskaber til at imødegå behov hos alle elever inden for rammerne af klassefællesskabet, men især de elever med specialpædagogiske behov for hjælp og støtte.
På kurset vil du høre mere om:
- Hjernens funktioner: En grundig gennemgang af hjernens opbygning, herunder viden om eksekutive funktioner – og hvordan man kan skabe læringsmiljøer, der tilgodeser forskelligheder blandt eleverne.
- Neuropædagogik i praksis: Hvordan neuropædagogisk viden anvendes i forbindelse med co-teaching for at støtte alle elevers læring og trivsel.
Dagen består af oplæg og øvelser, hvor du får mulighed for at udveksle idéer om, hvordan du bedst anvender principper fra co-teaching på din skole. Det er en fordel, hvis du allerede kender til co-teaching, men ikke et krav for at deltage i kurset.
Book plads i dag – og bring specialpædagogisk viden i spil på din skole.
fra 9.00 - 15.00 (morgenmad fra 8.30)
- 13. maj 2025 - AARHUS
- 8. maj 2025 - KØBENHAVN
Grundkursus i neuropædagogik og inkluderende læringsmiljøer
Med afsæt i international forskning og egen empiri underviser Micki Sunesen om neuropædagogik.
Medarbejderens udbytte
- Viden om forskning på det neuropædagogiske område
- Redskaber til at skabe bedre rammer for undervisning
- Metoder til at fremme trivsel, engagement og ro i klasserne
Skolernes udbytte
- Bedre samspil af greb fra neuropædagogik og inden for det specialpædagogiske område
- Ro i undervisningen og øget plads til fordybelse
- Øget trivsel for børn og unge i skolen
- Bedre medarbejderfastholdelse
Målgruppe
Kurset er henvendt til lærere, pædagoger, skoleledere, inklusions- og læringsvejledere og andre, der arbejder med inklusions- og læringsmiljøer for børn og unge i alderen 5-16.
Om Micki Sonne Kaa Sunesen
Micki er uddannet lærer, ph.d. og forsker til daglig i co-teaching og neuropædagogik. Han har en dyb forståelse for udfordringerne i folkeskolerne i dag og konkrete forslag til, hvordan vi kommer dem til livs. Mickis vision er, at vi med specialpædagogisk viden kan blive bedre rustet til at skabe sunde og bæredygtige læringsmiljøer for alle børn og unge.
Micki er forfatter til fire bøger om co-teaching. Disse er:
- Co-teaching og skoleudvikling (2024). Professionelt samarbejde og lærende fællesskaber. Dansk Psykologisk Forlag.
- Co-teaching og psykologisk tryghed (2023), Dafolo.
- Co-teaching og mestring (2021). Professionelt samarbejde om inklusion og læring i skolen. Dansk Psykologisk Forlag.
- Sampraksis. Kollaborativ udvikling af dagtilbud (2023). Dafolo
Micki er forfatter til to bøger om neuropædagogik. Disse er:
- Mediated Learning Experience (2017). En inkluderende praksis i dagtilbud og skole. Dafolo.
- Inklusion og neuropædagogik – med PAS og zonemodellen som redskaber (2012). Munkholm.