Få bugt med “kaosklasserne”
- T R E N D : #Børn og unge #Pædagogik #Trivsel #Det gode klasseværelse #Medarbejderfastholdelse
– Bliv klogere på pædagogisk værtskab ved Rasmus Alenkær
Pædagogisk værtskab går ud på at skabe rammer, hvor børn føler sig velkomne i skolen. Der er tre grundelementer i pædagogisk værtskab, man som pædagog, lærer eller skoleleder kan udvikle og styrke i klasserne:
På kurset får du en grundig introduktion til de tre former af værtskab, som skaber ro og tryghed for eleverne, og som sammen former det pædagogiske værtskab. Der veksles mellem undervisning og cases, hvor man har mulighed for at inddrage egne erfaringer og udfordringer i arbejdet med uro i læringsmiljøer.
Rasmus Alenkær er pædagogisk psykolog (aut)., ph.d. og kognitiv terapeut. Han har mere end 30 års professionel erfaring med pædagogisk arbejde og er en offentligt kendt debattør, forfatter og ekspert i medierne.
På kurset får du en grundig introduktion
til de tre former af værtskab
Det strukturelle værtskab – som viser sig i skolens organisering og værdigrundlag
Det personlige værtskab – som viser sig i de voksnes klasseledelse, relationsarbejde og måde at undervise på
Medværtskab – som viser sig i børnenes deltagelsesadfærd og sociale dynamikker
Rasmus Alenkær har i mange år beskæftiget sig med de såkaldte ”kaosklasser” – klasser, der er præget af en høj grad af undervisningsforstyrrende uro – og har ud fra det udviklet kernebegrebet ”pædagogisk værtskab” som værktøj til at få bugt med den negative uro i grundskolen.
Pædagogisk værtskab
Med afsæt i international forskning og egen empiri underviser Rasmus Alenkær om pædagogisk værtskab som afsæt for meningfulde møder mellem børn og voksne i skolen.
Rasmus har skrevet en lang række anmelderroste bøger, han er aktiv i den offentlige debat og er vært på podcasten Børnepsykologi.
På dagen får du:
- Undervisning med en af landets allerbedste formidlere.
- Inkluderet i prisen er morgenmad, frokost, kaffe/te og eftermiddagskage.
- Kursusbevis efter ønske.
Har du spørgsmål sidder vi klar på telefon:
8987 5050 fra mandag – fredag 8.00 – 16.00.
Alternativt kan du sende en forespørgsel via vores:
Lærere, pædagoger, skoleledere, inklusions- og læringsvejledere og andre,
… der arbejder med inklusions- og læringsmiljøer for børn og unge i alderen 5-16.
Skolernes udbytte:
- Forebyggelse af de såkaldte “kaosklasser
- Øget trivsel for børn og unge i skolen
- Ro i undervisningen og øget plads til fordybelse
- Bedre medarbejderfastholdelse
Medarbejderens udbytte:
- Viden om forskning på trivsels- og inklusionsområdet for børn og unge
- Redskaber til at tackle undervisningsforstyrrende uro
- Metoder til at fremme trivsel og tryghed i klasserne
En stor andel af folkeskoleeleverne døjer daglig med uro i undervisningen, viser en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som 55.000 elever har deltaget i. Mens 22 procent sjældent eller aldrig oplever, at der er den nødvendige ro, er det kun 6 procent, der siger, at de altid er fri for støj. Kilde: Politiken/DCUM
Din underviser:
Rasmus Alenkær
Rasmus Alenkær er pædagogisk psykolog (aut)., ph.d. og kognitiv terapeut. Han har mere end 30 års professionel erfaring med pædagogisk arbejde og er en offentligt kendt debattør, forfatter og ekspert i medierne.
Når undervisningen matcher elevernes forudsætninger
Når der er gode relationer mellem undervisere og elever
Når eleverne har en aktiv rolle i undervisningen
Når skoledagen er varieret og alsidig
Når der er mulighed for fordybelse og koncentration
Det er godt, at eleverne har en stemme; hurra for det! Dog lægger jeg mærke til, at eleverne gennemgående definerer “god undervisning” som noget der skabes af skolen eller den enkelte underviser, ikke af dem selv. Jeg kunne derfor samtidig godt tænke mig en opfølgende undersøgelse, der stiller eleverne følgende spørgsmål:
“Hvad gør du selv for at udvikle dig fagligt?”
“Hvordan bidrager du selv til den positive relation mellem din lærer og dig?”
“Når du har en aktiv rolle i undervisningen, -hvad gør du så for at alle, og ikke kun dig selv, kan være aktive?”
“Hvad gør du selv for at få det til at fungere, når I laver “alsidig” eller “alternativ” undervisning, som ikke foregår bag skrivebordet i klassen?”
“Hvad gør du selv for, at det i klassen er muligt at fordybe sig og koncentrere sig?”
Og lige for at være helt tydelig: Jeg mener bestemt ikke, at vi skal give eleverne hele ansvaret for, at undervisningen fungerer. Bestemt ikke. -Og som jeg altid siger, så er børnene de eneste, jeg holder med. Men ud over, at skolesystemet har nogle hængpartier, der skal forandres, så synes jeg samtidig at vi i rimeligt omfang skal huske børnene på deres eget medansvar.
Reference: EVA (2018), Elevernes oplevelse af skoledagen og undervisningen
Rådgivning
Mail: info@learnx.dk
Telefon: +45 8987 5050
Telefontid
Mandag til torsdag: kl. 8.00 – 16.00
Fredag: kl. 8.00 – 14.00
Gowtham Surendran
Account Manager
info@learnx.dk
Du er altid velkommen til
at kontakte mig direkte vedrørende:
- Rådgivning og generelle spørgsmål omkring kurset
- Booking af plads
- Andre konferencer, kurser eller uddannelser
- Flytning og annullering af køb
- Spørgsmål omkring fakturering og betaling
Få et uforpligtende tilbud: